Hvis bilen ikke har været på værksted i et par år og fået foretaget er normalt service tjek, så er det vist på høje tid at få det gjort. Hvis du for nylig har købt en brugt bil med manglende servicebog eller intet nævnt i servicebogen, så trænger bilen højst sandsynligt til service, og ved et sådant serviceeftersyn går man alle de bevægelige dele efter, da disse slides under kørslen.
Bilforhandlerne giver ofte kun to års garanti eller garantilignende vilkår, og derefter skal man selv få bilen tjekket igennem jævnligt. Prisen for sådan en service på værkstederne kan variere rigtig meget og Autobutler er en hjemmeside, hvor man kan få forskellige tilbud fra mindst tre forskellige værksteder.
Har man en nyere Audi, bør man naturligvis smutte hen til det lokale Audi værksted og få foretaget et serviceeftersyn, da visse biler er så avancerede med elektronik og overvågning, det kræver en specialuddannelse og specialværktøj at foretage en grundig kontrol af bilens tilstand, så bilen igen kommer i topform og kan køre mange km igen før næste gang den skal til service.
Indhold i et normalt service eftersyn
Man skal normalt til service med bilen hvert andet år eller efter 40.000 km kørsel, så hvis man kører meget, skal man måske til service med bilen 1-2 gange årligt. Man tjekker bilen igennem for de mest normale steder, hvor bilen udsættes for slitage, og det er fortrinsvist:
- Bremseskiver
- Bremseklodser
- Bremsevæske
- Styretøjet
- Dækkenes slidbane
- Udskiftning af olie
- Udskiftning af oliefiltre
- Udskiftning af brændstoffilter eller partikelfilter
- Udskiftning af luftfilter
- Kontrol af remme og tandrem
- Tjek af tændrør og kabler
Lav en god serviceaftale
Hvis man har Mercedes, Audi eller BMW, er det måske smartest at anvende sin lokale autoriserede forhandler, da her findes så meget specielt elektronik og avancerede indstillinger, som kræver speciel uddannelse, men i de fleste andre tilfælde vil man med andre mærker og især biler for 2010 kunne gå til flere uafhængige værksteder og få tilbud på prisen på et grundigt serviceeftersyn.
Man kan eventuelt anvende Autobutler eller blotsammenligne individuelle tilbud, idet man faktisk kan spare mange penge på service ved at vælge de rigtige steder. Man bør sammenligne serviceaftalens løbetid og dækning og eventuelle betingelser for opsigelse, overdragelse og andre afgørende faktorer.
Ofte gælder der specielle regler for, hvor mange km man har kørt og bøder, hvis man har kørt for mange km, før man kommer til service. Man bør forsøge at tegne en billig men godt dækkende serviceaftale med en kort løbetid uden strafgebyrer. Man bør læse aftalen grundigt igennem, da der findes både gode og dårlige service- og reparationsaftaler, så man kan ikke med sikkerhed sige, om det overhovedet kan betale sig med en sådan service.
Man kan jo bare besøge et værksted og få lavet et serviceeftersyn uden at have nogen løbende aftale, men man plejer at kunne spare lidt ved at indgå en længere fast serviceaftale med værkstedet. Man bør især være varsom på de små bogstaver og udtryk i aftalen, som kan være vanskelige at forstå. Dækker udtrykket ”eftermonteret udstyr” kun de bildele, som du selv har monteret efter handlen, eller inkluderer dette de dele, man bestilte originalt sammen med standardmodellen af bilen? Det er rart at vide, om anhængertræk, elruder og aircondition er medfattet af servicen, selvom det medfølger din nye bil. Man bør spørge værkstedet , hvis man er i tvivl om formuleringen.